I joined a shooting workshop held on Miyajima island today, which is known as one of the three most beautiful scenic spots in Japan. The lecturer was a professional photographer, Mr. Yuji Itsumi. The participants met up at the ferry terminal, and firstly received a briefing on the workshop. I'll show you some memos below. I was told to take pictures in a diaphragm preferentially exposing mode with automatic white balance.
The Itsukushima Jinja is on the island. This beautiful shrine is built out over the sea, and the gods of the sea are the object of worship. Lots of visitors visit the shrine, but we didn't drop in at the shrine. While just walking in the town, we sought out suitable objects for the shooting. The lecturer advised us how to cut out the scene, and how to pick the best camera setting in every case. To tell the truth, however, I wondered sometimes what the lecturer saw in the frame, but it would be due to lack of an eye for beauty. As several participants held their cameras in the same direction, most other passersby stopped to look in the same direction, but they also wondered, tilting their head in confusion, and said, "What are you aiming at?"
The last picture shows the lecturer, who was shooting confections for tea ceremonies using "kaishi" - a piece of paper used in the ceremony - as a makeshift reflex board. He put the room light out and changed the natural light into softer light with the reflex board. I admired his picture. The ordinary confections looked so nice. I think I understood the exposure correction.
(Vocabulary)
diaphragm (専門) (カメラの) 絞り
passerby 通行人, 通りがかりの人
reflex board レフ板
五海カメラマンのサイト
http://itsumioffice.sakura.ne.jp/index.html
今日は日本を代表する景色の一つ、宮島でプロの写真家によるワークショップがあり、参加した。集合場所は宮島側のフェリーターミナル。全員が揃うのを待うとまずブリーフィング。絞り優先で、ホワイトバランスはオート、など説明を受けた。ブリーフィングの内容は下記に載せておきます。ご参考まで。
宮島は日本三景の一つで美しい神社があるのだが、そこへは寄らず、ただ街中を歩き被写体を探して撮影した。被写体の切り取り方と撮影条件を教えてもらってから撮影するのだが、正直どこが良いのだろうかと不思議に思う構図もあった。500枚くらい撮った。10名ほどのグループが撮影しているので、何があるのだろうかと通行人が足を止めてカメラの先を眺めるのだが、皆が首をかしげてみていた。
最後の写真は休憩所で出されたお茶菓子を撮影する講師のカメラマン。懐紙を簡易レフ板として使用し、蛍光灯を消し、外から差し込む自然光を懐紙で柔らかい光として撮影していた。撮れた写真を見せていただいたが、まあ驚いた。撮り方でこのように見えるのかと。このワークショップで露出の補正については理解できたように思う。
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